علمی،فرهنگی،ورزشی

بررسی کامل خواص درمانی عسل طبیعی

مهم ترین خاصیت عسل ضد میکروب بودن آن است، عسل یک ماده خوراکی است و مانند هر ماده خوراکی باید محیط خوبی برای پرورش میکروب ها باشد، ولی میکروب ها در معرض عسل نابود شده و اجساد آنها به مرور از بین می روند! این ویژگی شگفت انگیز عسل باعث شده تا با تمام مواد غذایی متمایز باشد و خواص فوق العاده ای داشته باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی خواص درمانی عسل طبیعی بپردازیم. با رویال عسل همراه باشید.

قرآن کریم عسل را “شفا” نامیده است،(و پروردگار تو به زنبور عسل وحی و الهام غریزی نمود که ‌از کوه ها و ثمرات گلها بخور و راه هایی را که پروردگارت برای تو تعیین کرده است به راحتی بپیما؛ از درون شکم نوشیدنی با رنگ‌های مختلف خارج می‌شود که در آن شفا برای مردم است.)

خواص عسل در طب سنتی

در طب سنتی عسل جایگاه ویژه ای دارد و همواره یکی از مواد موثر برای درمان بیماری ها بشمار می رود. خواص درمانی عسل طبیعی نه تنها در طب سنتی بلکه در علوم جدید اثبات شده و محققان همواره بدنبال بررسی اثربخشی این ماده شگفت انگیز هستند.

۱- درمان عفونت های دستگاه تنفسی : ابن‌سینا معجونی از عسل و گردو برای درمان سرفه‌های مزمن و معجون گلاب با عسل را برای سل ریوی تجویز نموده است. استفاده مستمر از این معجون می تواند بسیار موثر و مفید باشد.

۲-درمان مشکلات تنگی نفس وخلط گلو : مخلوط عسل وشلغم برای درمان تنگی نفس به کار میرود به اینصورت که شلغم را رنده وبا عسل مخلوط کرده و بعد از هروعده غذایی یک قاشق میل شود. این معجون اثربخشی فوق العاده دارد و برای درمان سرماخوردگی بسیار کاربرد دارد.

۳- خواص درمانی عسل طبیعی برای پوست صورت و بدن: عسل طبیعی سلول های مرده‌ی پوست را ‌‌از بین می برد. عسل یک پاک کننده طبیعی است و منافذ پوست را باز می کند. طبق تحقیق های صورت گرفته، خواص درمانی عسل طبیعی برای پوست بسیار عالی و موثر می باشد. عسل موجب شادابی پوست و جلوگیری از بروز بیماری های پوستی می شود.

گفته می شود مصری‌ها و یونانی ها نیز از عسل برای مصارف زیبایی و درمان زخم‌ها استفاده می‌کرده‌اند. ملکه کلئوپاترا، آخرین فرعون مصر باستان و یکی از قدرتمندترین و زیباترین زنان عصر خود از حمام عسل و شیر برای زیبایی پوست بدن خود استفاده می‌کرده است.

 لایه برداری پوست با عسل

همه می‌دانیم که سلول‌های قدیمی و مرده دشمن یک پوست زیبا و شفاف هستند، همین سلول‌ها هستند که گاهی بر روی پوست، ایجاد خارش و سوزش می‌کنند. استفاده از عسل به جای لایه‌بردارهای موجود در بازار یک گزینه طبیعی و به صرفه است که باعث می‌شود پوست شما کاملا تمیز شود.

اگر از عسل به منظور لایه برداری استفاده می‌کنید بهتر است از عسل شکرک زده ( عسل طبیعی بعد از مدتی شکرک می‌زند) استفاده کنید. عسل شکرک زده به خاطر دانه‌های ریز متبلوری که دارد درست مانند یک لایه بردار ملایم عمل می‌کند. این دانه‌های ریز هنگام تماس با گرمای پوست شما و آب به صورت یک اسکراب عمل می‌کند که از بسیاری از نمونه‌ها مصنوعی آن اثر بخش‌تر است.

عسل خشکی آرنج و پاشنه پا را ازبین میبرد

عسل می تواند بهترین مرطوب کننده باشد زیرا پوست را آبرسانی کرده وآن را نرم وشاداب میکند.مقداری عسل را روی پوست بمالید وپس از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه با آب بشویید

۴-عسل طبیعی درمان کننده زخم های دهان و لثه: مزه مزه وغرغره شربت عسل برای برطرف کردن زخم های دهان و ورم گلو بسیار سودمند است.

عسل طبیعی، یکی از خوراکی های بسیار مفید است که به عنوان دارو هم مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که گفتیم یکی از خواص درمانی عسل طبیعی این است که برای درمان زخم یا آفت های دهان بسیار مفید و موثر می باشد.

پس از خوردن غذا، باید با یک پنبه استریل خیس شده، قسمت زخم یا آفت دهان را به خوبی تمیز کرده و سپس مقداری از عسل را با یک قاشق چایخوری یا گوش پاک کن بر روی آن بمالید. و پس از چند دقیقه آن قسمت را به خوبی بشویید.

درمان لثه: مخلوط عسل طبیعی با سرکه انگور را برلثه‌ها بمالید و سپس لثه‌ها راماساژ داده این عمل را چند بار در روز تکرار نموده تا چرک‌ها را از بین برده و باعث ترمیم لثه‌ها بشود.
همچنین برای درمان ورم لثه، موم عسل را مانند آدامس جویده و سپس موم را بیرون بیندازید..

۵-مفید برای موی سر: عسل طبیعی دارای مواد تشکیل دهنده ای از جمله ویتامین ها و مواد معدنی است که برای بیشتر مشکلات پوستی و مو موثر است.

  • عسل یک نرم کننده طبیعی است، به این معنی که رطوبت را در موهای شما مهر و موم کرده و آن را حفظ می کند. این امر باعث جلوگیری از شکستگی مو می شود.
  • عسل دارای خواص آنتی اکسیدان غنی است که باعث جلوگیری از آسیب به موی سر شما می شود.
  • عسل فولیکول های مو را تقویت می کند و ریزش مو را متوقف می کند.
  • عسل همچنین دارای ویژگی های ضد باکتری و ضد عفونی کننده است. این ویژگی ها مانع از عفونت های پوستی و مسائلی مانند شوره سر، اگزما و پسوریازیس می شود.

نرم کننده حاوی عسل از ایجاد موخوره جلوگیری میکند وباعث براقی مو می شود.

۶-ضد سرماخوردگی وضد برونشیت : مخلوط عسل و لیمو برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است همچنین مخلوط یک قاشق غذاخوری عسل با یک چهارم قاشق چای خوری پودر دارچین به مدت ۳ روز برای درمان سرفه مزمن وسرماخوردگی به کار می رود،عسل به دلیل اینکه طبع گرمی دارد برای آنهایی که برونشیت مزمن دارند مفید است

۷-ضد سنگ کلیه ومثانه : از خواص درمانی عسل طبیعی می توان به ضد سنگ کلیه و سنگ مثانه اشاره کرد. راههای درمان سنگ های کلیه استفاده از عسل وبرگ های گیاه پنیرک است که برای این منظور توصیه میشود چند برگ از برگ های گیاه پنیرک را ریز کرده در یک فنجان آب بجوشانید سپس یک قاشق عسل ویک قاشق کره گاوی هم اضافه کنید مصرف مداوم این نوشیدنی گرم سنگ کلیه را حرکت داده وکلیه را پاک سازی میکند.مخلوط سیاه دانه نیم کوب شده وعسل وهمچنین مخلوط کندر و عسل هم در درمان سنگ های کلیه هم بسیار موثر است.

۸-تقویت اعصاب و آرامش بخش : مخلوط عسل و آب گرم به صورت ناشتا برای تقویت حافظه واعصاب بسیار مفید است. همچنین سبوس را خیسانده در آب با عسل مخلوط کنید دارویی عالی برای تقویت اعصاب است.

۹-مقوی معده، ضد درد: مصرف عسل وپودر دارچین درد و نفخ معده و زخم معده را درمان می کند.

۱۰- عسل یک ماده موثر در بهبود زخم های عفونی است: عسل به عنوان التیام دهنده زخم و نگهدارنده پوست مورد تأیید قرار گرفته است،همچنین می‌تواند مانع از اتصال باکتری به بافت‌ها شود. این اتصال یک مرحله ضروری برای آغاز عفونت حاد است. همچنین عسل می‌تواند حساسیت باکتری‌ها را نسبت به آنتی بیوتیک‌ها افزایش دهد و در نتیجه ، مقاومت به آنتی بیوتیک را مهار کند. مصرف آنتی بیوتیک به همراه عسل نسبت به مصرف آنتی بیوتیک به تنهایی، تاثیر بیشتری روی عفونت‌های مقاوم به دارو خواهد داشت،استفاده از عسل به عنوان مرهم در درمان سوختگی ها از دیرباز رایج بوده ودر ترمیم بافتی و جلوگیری از افزایش عفونت از طریق استعمال خارجی بسیار مفید می باشد.

۱۱-عسل وبیماری های قلبی : عسل فشار خون را تنظیم کرده و چربی های اطراف قلب راهضم می کند واز بروز سکته قلبی جلوگیری می کند،افرادی که دچار بیماری دیابت نیستند هر روز ناشتا یک قاشق چایخوری پر عسل را با نصف استکان آب جوشیده ولرم مخلوط نموده وبنوشند.

۱۲-عسل وبیماران دیابتی : مصرف عسل در بیماران دیابتی همانند قند مضر است،اما به دلیل وجود فرکتوز که جهت جذب به سلولها نیازی به انسولین ندارد، می توانند عسل را جایگزین مقدار قند مصرف روزانه خود قرار دهند ولی دقت کنند که مصرف عسل به عنوان قند اضافی در رژیم غذایی مجاز نیست.

بهتراست به این نکته توجه شود: از آنجا که مصرف هر ماده غذایی در طب سنتی به نوع مزاج فرد بستگی دارد باوجود خواص فوق العاده ومعجزه آسای عسل بهتراست برای درمان بهتر وسریع تر بیماری ها ابتدا بایک متخصص طب سنتی مشورت کنید که بسته به نوع مزاج فرد راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

 

هر چقدر از فواید عسل بگوییم کم گفته ایم! وجود ویتامین ها و مواد معدنی در عسل طبیعی باعث شده منبع بسیار مفید و مقوی برای تقویت بنیه کودکان و بزرگسالان محسوب شود. البته برای کودکان زیر دوسال مصرف عسل توصیه نمی شود. شما می توانید مطلب خواص عسل طبیعی اصل برای کودکان را مطالعه کنید.

چگونه عسل طبیعی مطمئن تهیه کنیم؟

استان های غربی و کوهستانی ایران دارای سابقه ای طولانی در زمینه ی تولید و فروش عسل طبیعی هستند. عسل سبلان و عسل هایی که در استان های کرمانشاه و کردستان تولید می شوند یکی از معروف ترین انواع عسل در ایران می باشد که حاصل دسترنج پرورش دهندگان زنبور در این مناطق است.

اکنون ما توانسته ایم در وبسایت رویال عسل با راه اندازی فروشگاه اینترنتی عسل طبیعی، شرایط مناسب برای خرید عسل طبیعی با بالاترین کیفیت را محیا کنیم. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه عسل طبیعی هر نوع عسلی را که می خواهید سفارش دهید.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱/۰۸/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی